Κιθάρα και «λουπαδόρος» (μέρος 3ο)
Στο τρίτο μέρος του «Κιθάρα και λουπαδόρος» θα ασχοληθούμε με την χρήση εφέ μαζί με τον λουπαδόρο. Η χρήση εφέ στην κιθάρα είναι πολύ διαδεδομένη και μας δίνει τις εξής δυνατότητες:
1) Να αλλοιώσουμε τον ήχο, χωρίς όμως να «απομακρυνθούμε» πολύ από τον φυσικό ήχο της κιθάρας, τα εφέ αυτά προσθέτουν έχοντας περισσότερο «διακριτικό» ρόλο.
2) Να μετατρέψουμε την κιθάρα σε κάτι άλλο. Σε αυτή την περίπτωση, δημιουργούμε ήχους που μας θυμίζουν συνθεσάιζερ, ήχους αφηρημένους, θόρυβο.
Στόχος μου δεν είναι να κάνω μια εισαγωγή στα εφέ, αλλά μέσα από την εμπειρία μου (και το γούστο μου) να παρουσιάσω κάποια παραδείγματα ελπίζοντας να αποτελέσουν αφορμή για συζητήσεις ή αντίστοιχους πειραματισμούς.
Σε αυτό το τρίτο μέρος «ανοίγει» και ένα καινούργιο κεφάλαιο, εκείνο του «κολάζ» ως τεχνική δημιουργίας και πειραματισμού, το οποίο θα αποτελέσει και το θέμα των επόμενων κειμένων.
Τεχνικές παρατηρήσεις
Όπως και στα παραδείγματα του «Κιθάρα και λουπαδόρος – μέρος 2ο», έτσι και εδώ, η ηχογράφηση δεν έχει υποστεί καμία διόρθωση και έχει γίνει κατευθείαν στον λουπαδόρο.
Η μόνη επεξεργασία στον υπολογιστή αφορά την προσθήκη reverb και την χρήση ΕQ για την πρόχειρη διόρθωση κάποιων συχνοτικών προβλημάτων. Ότι εφέ ακούμε έχει χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης – του παιξίματος.
Στα παραδείγματα που έχει γίνει “κολάζ” δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση “μέσα” στις λούπες. Το κολάζ στην ουσία (έτσι όπως έχει γίνει στα συγκεκριμένα παραδείγματα) είναι ο συνδυασμός (είτε κάθετος - είτε οριζόντιος) πολλών “λουπών” μαζί.
ΗΧΗΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
Παράδειγμα 1ο
Χρήση εφέ delay και modulation
Παράδειγμα 2ο
Χρήση εφέ delay, modulation και filter
Παράδειγμα 3o
Χρήση εφέ delay και modulation («διακριτικό» κολάζ)
Παράδειγμα 4ο
Χρήση εφέ delay και modulation (κολάζ και χρήση δεύτερου λουπαδόρου).
Παράδειγμα 5ο
Χρήση εφέ delay modulation και filter (κολάζ και χρήση δεύτερου λουπαδόρου)
Μουσικές παρατηρήσεις – Επίλογος
Στα παραπάνω παραδείγματα επέλεξα να μην χρησιμοποιήσω ακραία εφέ. Προσπάθησα να δημιουργήσω μουσικά κομμάτια όπου η κιθάρα δεν χάνει τελείως το ηχόχρωμά της, τον χαρακτήρα της. Θεωρώ λοιπόν, τα παραδείγματα αυτά «βατές περιπτώσεις» κιθάρας με εφέ, όπου βέβαια δε μιλάμε πλέον για φυσικό ήχο. Το ενδιαφέρον μουσικά – κατά τη γνώμη μου πάντα – είναι ότι χρησιμοποιώντας ορισμένα εφέ το άκουσμα μιας συγχορδίας, ενός αρπισμού ακόμα και μίας μόνο νότας, μπορεί να ακουστεί τελείως διαφορετικά.
Και βέβαια ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι ότι μπορεί να δημιουργήσει κανείς πολύ ενδιαφέροντα «ηχητικά τοπία» (όπως θα έκανε ενδεχομένως με ένα συνθεσάιζερ) με μια και μόνο κιθάρα. Τέλος, βρίσκω πιο προκλητική για έναν κιθαρίστα την «real time» αναζήτηση από την εκ των υστέρων χρήση plug-ins σε ήδη ηχογραφημένο υλικό.
Για τυχόν παρατηρήσεις ή σχόλια είμαι στη διάθεσή σας.
Τζαβάρας Βασίλης
tzavaras@tar.gr
(Σεπτέμβριος 2007)