"μουσικές αναφορές"
Hijab alla Tedesca
Την προηγούμενη εβδομάδα η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Osnabrück, πόλης της βορειοδυτικής Γερμανίας, 100km από το Ανόβερο, έφτασε στη Τεχεράνη για την πρώτη μετά την Ισλαμική επανάσταση του 1979 συναυλία ξένης μουσικής, την Τετάρτη και την Πέμπτη 23, 24 Αυγούστου. Το πρόγραμμα – το οποίο εγκαίρως εστάλη για να πάρει πρότερη κυβερνητική έγκριση- περιλάμβανε έργα Μπραμς, Έλγκαρ και Μπετόβεν. Είχε προηγηθεί πέρυσι πρόσκληση και επίσκεψη της Ιρανικής συμφωνικής ορχήστρας της Τεχεράνης στη γερμανική πόλη, από την οποία είναι η φωτογραφία που ακολουθεί.
Η εικόνα της γερμανικής – σαξονικής ορχήστρας είναι πανομοιότυπη αφού οι Γερμανίδες μουσικοί, που αποτελούν (όχι το 4) αλλά το 40 επί τοις εκατό των μουσικών της, φορούν υποχρεωτικά μαντίλες και παίζουν καθήμενες αισθητά πλαγίως προς το κοινό. Η φωτογράφηση κατά τη διάρκεια της συναυλίας δεν επιτρέπεται!
“Θέλουμε να πείσουμε ότι ανάμεσα στους δύο λαούς δεν πρέπει να υπάρχει φόβος” δηλώνει ο διευθυντής της γερμανικής ορχήστρας.
Χαιρόμαστε για αυτή την γνωριμία. Είναι απόλυτα φυσιολογικό φαινόμενο οι ανταλλαγές των λαών στο μουσικό επίπεδο. Ας σημειώσουμε πάντως ότι μαζί με τους Γερμανούς καλλιτέχνες ταξίδεψαν και βουλευτές στην ίδια αποστολή προσδίδοντας σημαντικό ρόλο στο ότι είναι πρώτη φορά που δυτικό σχήμα προσκαλείται από το ισλαμικό καθεστώς με το 1979. Δεν αποκλείεται, λέει η κοινή λογική, να υπάρχει και διπλωματικού χαρακτήρα παρασκήνιο σχετικό με τα πυρηνικά πολιτικά - στρατηγικά παιχνίδια του Ιράν.
Η κλασική λεγόμενη μουσική επανέρχεται δειλά τα τελευταία τρία χρόνια στο ραδιόφωνο της Τεχεράνης ενώ ακόμα και σήμερα ασκείται θρησκόληπτη επιρροή στους ακροατές του. Τα κονσέρτα είναι λιγοστά και ελέγχονται με αυστηρό τρόπο οι οργανωτές τους.
Στην ερώτηση δημοσιογράφου προς την γερμανική ορχήστρα περί της μαντίλας και του πώς οι Γερμανίδες την δέχτηκαν αβίαστα ο μαέστρος βιάστηκε να απαντήσει ότι “προείχε η μουσική… Λέμε εμείς οι Γερμανοί ότι η μουσική είναι η μόνη γλώσσα με την οποία όλοι οι άνθρωποι στη γη μπορούν να επικοινωνούν παντού και πάντοτε”.
Και το θέμα τελείωσε εκεί.. Δεν τελείωσε όμως στη Γερμανία όπου δημοσιεύτηκαν ειρωνικά και αυστηρά σχόλια για την άνευ όρων γελοιότητα.
Αυτό που δεν τελείωσε είναι οι επικρίσεις για το γεγονός ότι κάθε ξένος που επισκέπτεται την Τεχεράνη θα πρέπει να υποχρεώνεται να παίζει και ιρανική μουσική, διαφορετικά πρόκειται για προπαγάνδα και όχι για τέχνη!
Ο μαέστρος της γερμανικής ορχήστρας όταν ερωτήθηκε απάντησε απλά ότι δεν υπήρχε αρκετός χρόνος για να προετοιμαστεί ιρανικό έργο όσο καλά θα έπρεπε και γι αυτό προτίμησαν να παίξουν άλλους συνθέτες.
Έφη Αγραφιώτη
effie@tar.gr
(Αυγουστος 2007)