Όσκαρ Γκίλια – Μου έμαθε πώς να αγαπάω τη μουσική
(Του Παύλου Κανελλάκη)
Tον Οσκαρ Γκίλια τον άκουσα για πρώτη φορά σε ένα ρεσιτάλ του στην αίθουσα συναυλιών του ωδείου Φίλιππος Νάκας. Ηταν Παρασκευή. Ηταν άλλο ένα ρεσιτάλ κιθάρας από τα πολλά και σπουδαία που διοργάνωνε ο τότε έφορος του τμήματος κιθάρας του ωδείου, Ευάγγελος Ασημακόπουλος. Σχεδόν κάθε Παρασκευή και ένας άλλος σπουδαίος κιθαριστής. Εκείνη η Παρασκευή, όμως, έμελλε να καθορίσει τη ζωή μου. Ημουν τότε 18 ετών, μαθητής της Ελενας Παπανδρέου. Αρκετά σίγουρος για τον εαυτό μου και για το παίξιμό μου. Πίστευα ότι ήξερα ήδη πολλά… Το ρεσιτάλ άρχισε και αμέσως διαισθάνθηκα πως κάτι ιδιαίτερο συνέβαινε. Το κοινό ήταν ασυνήθιστα ήσυχο. Λες και τα σώματά μας μας είχαν όλους εγκαταλείψει.
Το πιο εντυπωσιακό, όμως, ήταν η απόλυτη σιγή που επικρατούσε στην αίθουσα, αλλά και η διάρκειά της μετά το τέλος κάθε έργου, μέχρι τη στιγμή που κάποιος δειλά δειλά θα τολμούσε ένα αργό σε ρυθμό χειροκρότημα. Θυμάμαι χαρακτηριστικά το απορημένο βλέμμα όλων στο διάλειμμα πριν από την έναρξη του δευτέρου μέρους. Πιο έντονα, όμως, θυμάμαι το δικό μου τεράστιο ερωτηματικό. Προσπαθούσα να εξηγήσω με λόγια αυτό που άκουσα, αλλά μάταια. Μέσα σε λίγα λεπτά, όλα τα θαυμαστικά μου έγιναν αμέτρητα ερωτηματικά. Ηταν Παρασκευή 10 Μαΐου του 1996 κι εκείνο το ρεσιτάλ ήταν το πρώτο σπουδαίο μάθημα που έλαβα από τον Οσκαρ Γκίλια.
Υπήρξε μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για όλους εμάς τους μαθητές του. Το πάθος, η αγάπη του για τη μουσική, η φαντασία, αλλά και η αφοσίωσή του στους νέους κιθαριστές ήταν αυτά που τον έκαναν τόσο σπουδαίο δάσκαλο. Ενα μάθημα με τον Γκίλια ήταν πολλές φορές αρκετό για να αλλάξει η μουσική αντίληψη κάποιου. Αυτός είναι και ο λόγος που τόσο πολλοί κιθαριστές από κάθε γωνιά του πλανήτη τον θεωρούν δάσκαλό τους. Ηταν ένας χείμαρρος μουσικότητας, που, για καλή μας τύχη, επέλεξε την κλασική κιθάρα για να διοχετεύσει το ιδιοφυές ταλέντο του. Ηταν απολύτως ξεκάθαρο μέσα μου από εκείνη την Παρασκευή πως έπρεπε να βρω τρόπο να σπουδάσω μαζί του. Επειτα από λίγους μήνες παρακολούθησα κάποια σεμινάριά του στην Ιταλία. Ηθελα να βρω τρόπο να τον ρωτήσω αν θα με δεχόταν ποτέ στην τάξη του στη μουσική ακαδημία της Βασιλείας. Τελικά, μου το πρότεινε ο ίδιος και το όνειρό μου αυτό ολοκληρώθηκε λίγο καιρό αργότερα με την υποτροφία που πήρα από το ίδρυμα Ωνάση.
Εμαθα δίπλα του πως τα πάντα γύρω μας, στην καθημερινότητά μας, μπορούν δυνητικά να μας εμπνεύσουν. Πως η μουσική, όπως και η ζωή μας, αποτελείται κυρίως από στιγμές έντασης και στιγμές εκτόνωσης. Η Ελενα Παπανδρέου με έκανε να ερωτευτώ τη μουσική. Ο Οσκαρ Γκίλια, όμως, με έμαθε πώς να αγαπάω τη μουσική. Δηλαδή, πώς να αναπτύσσω μια πιο συνειδητή σχέση μαζί της. Με δίδαξε πώς μπορώ να γίνω καλύτερος μουσικός την επόμενη ημέρα και όχι πώς να εντυπωσιάσω τη δεδομένη στιγμή. Αυτό ωστόσο που κυρίως έμαθα δίπλα του είναι ότι το ταλέντο αποτελείται από τρία στοιχεία: δουλειά, δουλειά και δουλειά! Και ότι η αγάπη είναι ο μόνος δρόμος.
* Ο κ. Παύλος Κανελλάκης είναι σολίστ κλασικής κιθάρας, λέκτωρ Κλασικής Κιθάρας στο Πανεπιστήμιο της Ιρλανδίας και διδάσκει στη μουσική σχολή Rohrdorferberg της Ελβετίας.
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Το περιεχόμενο του κειμένου, το φωτογραφικό, βιντεογραφικό ή ηχητικό υλικό καθώς και η επιμέλεια του άρθρου είναι ευθύνη του συγγραφέα)
Το TaR, εκπληρώνοντας το όραμα του ιδρυτή του Νότη Μαυρουδή (1945-2023), συνεχίζει να λειτουργεί ως μία ελεύθερη και αυστηρά μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα, που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία και στην εγκυρότητα των συνεργατών του. Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους, διορθωτές κλπ, άρα δεν έχει την υποδομή και τους πόρους ώστε να ελέγχει την ακρίβεια των πληροφοριών και την πνευματική ιδιοκτησία του υλικού που παρατίθεται (κειμένου, εικόνων, βίντεο, ηχογραφήσεων κλπ). Βασίζεται αποκλειστικά στην καλή πίστη του αρθρογράφου, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος για τις απόψεις του και για το υλικό που επιλέγει, από το προσωπικό του αρχείο. Οποιοσδήποτε θεωρεί ότι θίγεται από την χρήση πληροφοριών και υλικού παρακαλείται να το δηλώσει άμεσα ώστε να γίνει άμεση διόρθωση (tar.onlinemag@gmail.com). Το TaR έχει ως στόχο να στηρίξει την ποιοτική μουσική δημιουργία κι όχι να θίξει με οποιονδήποτε τρόπο τους δημιουργούς και το έργο τους. Επίσης, η πληροφόρηση που το TaR παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του για συναυλίες, εκδόσεις, σεμινάρια, διαγωνισμούς, φεστιβάλ κλπ εξαρτάται αποκλειστικά από τα Δελτία Τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες ή διοργανωτές, τα οποία το TaR δημοσιεύει πάντα "καλή τη πίστει". Το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες και βασίζεται στην βοήθεια των αναγνωστών ώστε να διορθώνονται τα όποια προβλήματα. Διαχειριστής: Κώστας Γρηγορέας Ιδρυτής: Νότης Μαυρουδής |