Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΣΤΗΛΕΣ » Οξύνσεις και αναιρέσεις την εποχή της…Ύφεσης (Τ. Βαρουχάκη) & Home » ΑΡΘΡΑ (χρονολογικά) & Home » ΑΡΘΡΑ (θεματολογικά) » Eλληνική Μουσική και Τραγούδι & Home » ΑΡΘΡΑ (θεματολογικά) » Κλασική Κιθάρα
  Εκτυπώστε το άρθρο

5ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΘΑΡΑΣ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ
Απολογισμός

Σε θεσμό έχει εξελιχθεί το Φεστιβάλ Κιθάρας Παλαιού Φαλήρου, που διεξήχθη με επιτυχία για πέμπτη συνεχή χρονιά, στις 12-15 Φεβρουαρίου 2016. Την καλλιτεχνική επιμέλεια του Φεστιβάλ έχουν τα μέλη του  κιθαριστικού ντουέτου Αλεξάνδρας Χριστοδήμου και Γιάννη Πετρίδη.
Τη διοργάνωση ανέλαβε, όπως κάθε χρόνο, ο Σύλλογος Φιλoτέχνων "O Kαλλιτέχνης". Χορηγοί ήταν ο Δήμος Παλαιού Φαλήρου, (στην αίθουσα εκδηλώσεων του οποίου διεξήχθησαν όλες οι συναυλίες). Επίσης, το Εθνικό Ωδείο, παράρτημα Παλαιού Φαλήρου (στις αίθουσες του οποίου έγιναν τα μαθήματα), καθώς και ο Μουσικός Οίκος Κ. Παπαγρηγορίου - Χ. Νάκας, ο οποίος διέθεσε τα βραβεία στους μαθητές που διακρίθηκαν στο διαγωνισμό.

 


Βασίλης Κανελλόπουλος

 

Η έναρξη του Φεστιβάλ έγινε το απόγευμα της  Παρασκευής, 12 Φεβρουαρίου, όπου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα ρεσιτάλ από τον νικητή της περσινής διοργάνωσης, τον Βασίλη Κανελλόπουλο. Tο ρεσιτάλ του περιελάμβανε έργα Ελλήνων συνθετών Νίκου Πιπέρη, (“Romance” και “The Dance of Memories”),  Κώστα Γρηγορέα (“Preveza” και “Full Moon in Molyvos”), Κώστα Τσιλίδη [«Μελωδία για Κιθάρα» (Διάλογος) και «Βαλς»]  καθώς επίσης “Songe Capricorne” του  Rolan Dyens. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με τις «Παραλλαγές σε ένα Ανατολίτικο Θέμα» του Carlo Domeniconi, όπου ο Βασίλης Κανελλόπουλος έγραψε ένα Εισαγωγικό Ταξίμι πάνω στο Θέμα του Κομματιού.

 


Γιάννης Πετρίδης - Αλεξάνδρα Χριστοδήμου 

 

Στη συνέχεια, το κοινό απόλαυσε τη συναυλία του κιθαριστικού ντουέτου, Αλεξάνδρας Χριστοδήμου και Γιάννη Πετρίδη όπου περιελάμβανε έργα  Fernando Sor (Divertimento no.1, op.34 "L' Encouragement"), Joaquín Rodrigo, το δεύτερο μέρος (Adagio), από το concerto d' Aranjuez” σε διασκευή των ίδιων) καθώς και τη “Ρεμπέτικη Σουΐτα” του Βασίλη Τενίδη (σε επτά μέρη).

Την επόμενη ημέρα,  Σάββατο, 13 Φεβρουαρίου, από το πρωί έως το απόγευμα, διεξάγονταν μαθήματα, τόσο από την Αλεξάνδρα Χριστοδήμου, όσο και από τον Γιάννη Πετρίδη σε ανεξάρτητες ομάδες μαθητών ο καθένας.

Μεταξύ των μαθημάτων, κατά τις μεσημβρινές ώρες,  οι συμμετέχοντες είχαν την  ευκαιρία να παρακολουθήσουν  διάλεξη περί κατασκευής κιθάρας από τον  Βασίλη Βασιλειάδη.

 


Διάλεξη Βασίλη Βασιλειάδη στο χώρο του Εθνικού Ωδείου (παρ. Παλαιού Φαλήρου)

 

Το απόγευμα, οι μαθητές παρακολούθησαν τον κριτικό - ιστορικό της μουσικής, Γιώργο Β. Μονεμβασίτη να παρουσιάζει μια διάλεξη με τίτλο:  "Μωρέ, αυτό κάπου το έχω ξανακούσει - Η κλοπή και η μίμηση στη μουσική.” O  μουσικοκριτικός, αντιπαρέβαλε πληθώρα ηχητικών παραδειγμάτων αποτελούμενων αφενός  από τραγούδια (είτε ελληνικού, είτε ξένου ρεπερτορίου) και αφετέρου από συνθέσεις «κλασικής μουσικής». Ακούγοντας τα μουσικά παραδείγματα (αρχικά,  ένα-ένα χωριστά και εν συνεχεία σε αντιπαραβολή), καθίστατο απολύτως σαφές ότι οι συνθέτες των τραγουδιών είχαν «δανειστεί» μελωδίες από έργα της λεγόμενης «κλασικής μουσικής». 

 


Γιώργος Β. Μονεμβασίτης

 

Αυτή η διάλεξη, αποτέλεσε και ένα μάθημα «άρσης» προκαταλήψεων: «Να μην κάνουμε διαχωρισμούς ότι αυτό είναι η “καλή” μουσική, εκείνο είναι  η “κακή” υπογράμμισε ο ομιλών και κλείνοντας την ομιλία του προέτρεψε τους μαθητές:«να αγαπάτε τη μουσική σε όλο της το φάσμα. Η μουσική είναι μία!»

 


Γιώργος Μπεχλιβάνογλου

 

Στη συνέχεια ακολούθησε το ωραιότατο ρεσιτάλ του Γιώργου Μπεχλιβάνογλου με έργα David Kellner, (Fantasia in D minor) J.S. Bach (BWV998 Prelude, Fugue, Allegro), Agustin Barrios (“Cathedral”),  Joaquín Rodrigo “Invocation et Dance” και Nikita Koshkin “Usher Valse.”

 


Michel Cardin

 

Αμέσως μετά, οι ακροατές είχαν την σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα ρεσιτάλ Παλαιάς Μουσικής με μπαρόκ όργανα: λαούτο και θεόρβη. Σολίστ, ο Καναδός Michel Cardin, ο οποίος διδάσκει κλασική κιθάρα, καθώς επίσης και όργανα εποχής, ως Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Moncton, στον Καναδά.
Το ρεσιτάλ του Michel Cardin αποτελείτο  από δυο μέρη: στο πρώτο, ερμήνευσε έργα με λαούτο και στο δεύτερο, με θεόρβη. Με το λαούτο ερμήνευσε έργα Silvius Leopold Weiss, (αξίζει να σημειωθεί, ότι ο Mishel Cardin έχει δισκογραφήσει το  έργο του Silvius Leopold Weiss (12cds). Επίσης ερμήνευσε τα έργα Greensleeves και Pachelbel΄s Canon, δυο Φαντασίες για λαούτο του David Kellner, καθώς και ένα έργο ανώνυμου συνθέτη. Αμέσως μετά, ακολούθησε το ρεσιτάλ θεόρβης σε έργα ( Hieronymus Kapsberger, Bellerofonte Castaldi, Robert de  Visée., καθώς και ένα δικό του έργο, με τίτλο (Barbara Allan) και αφιερωμένο στην ίδια.

 


Ο Michel Cardin εν ώρα διδασκαλίας…

 

Tην επομένη του ρεσιτάλ, οι συμμετέχοντες στο Φεστιβάλ, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τον Καναδό σολίστα και Καθηγητή, Michel Cardin, καθότι παρακολούθησαν μαθήματα μαζί του.

 


Ορχήστρα Κιθαριστών Παλαιού Φαλήρου

 

Το απόγευμα της ίδιας μέρας εμφανίστηκαν οι «εκκολαπτόμενοι» σολίστ,  που απαρτίζουν την Ορχήστρα Κιθαριστών Παλαιού Φαλήρου.
Υπό τη διεύθυνση της Αλεξάνδρας Χριστοδήμου, ερμήνευσαν έργα Johann Sebastian Bach (Suite No. 3 in D major, BWV 1068), Henry Mancini (Pink Panther),  Κώστα Γρηγορέα (Οn Marcos steps από το “Aegean Sketches”), Georges Bizet (Carmen – Ouverture) και Astor Piazzolla (Libertango).

 


Αντώνης Χατζηνικολάου

 

Στη συνέχεια, ακολούθησε το πολύ αξιόλογο ρεσιτάλ του Αντώνη Χατζηνικολάου, επικεντρωμένο αποκλειστικά στην ερμηνεία έργων του 20ου αιώνα:  Konstantin Vasilyev (“Three Forest Paintings”),  Astor Piazzolla “Cinco Piezas,” καθώς και τη “Sonata Giocosa” του Joaquin Rodrigo.

 


Αντώνης Κουφουδάκης

 

Στη συνέχεια, τρείς νέοι σολίστ, ο Αντώνης Κουφουδάκης (κιθάρα), η Βίκη Βασιλειάδη (φλάουτο) και ο Νίκος Παλαιολόγος (Ούτι) μας χάρισαν μια πρωτότυπη συναυλία, από την άποψη του συνδυασμού των μουσικών οργάνων.  Αρχικά, ο Αντώνης Κουφουδάκης, ερμήνευσε έργα για σόλο κιθάρα του Leo Brouwer. Στη συνέχεια, με τη Βίκη Βασιλειάδη στο φλάουτο, ερμήνευσαν τέσσερα έργα του Astor Piazzolla. Η συναυλία, ολοκληρώθηκε με έργα δυο ελλήνων συνθετών: του Στάθη Γυφτάκη (“The sea of the dead” σε δυο μέρη- έργο αφιερωμένο στους δυο σολίστ) και «Ανατολικό Αιγαίο» του Θοδωρή Παναγόπουλου.

Το 5ο Φεστιβάλ Κιθάρας Παλαιού Φαλήρου ολοκληρώθηκε με τη διεξαγωγή διαγωνισμού,  όπου για πρώτη φορά φέτος διαγωνίσθηκαν και κιθαριστικά σύνολα.

 


Η Επιτροπή (από αριστερά)
Σοφία Στριγγάρη, Κώστας Γρηγορέας, Κώστας Φλεριανός, Michel Cardin, Ελένη Σκάρκου, Στέλιος Μούστος, Βασίλης Καναράς, Ελένη Ράπτη
.

 

Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, έχουν ως ακολούθως:

1η κατηγορία

A Βραβείο : Καρατζάνος Δημήτρης

B Βραβείο : Μιχαηλίδης Γιάννης

Γ Βραβείο : Τσίκνας Σταύρος

Έπαινοι : Μονογιού Νεφέλη, Πετρίδης Λεωνίδας, Ρόμπολας Γιώργος, Τσακαλογιάννης Ιωάννης

 

2η κατηγορία

Α Βραβείο : Θεοδωρούδης Θοδωρής

Β Βραβείο : Μποβολής Χρήστος-Αναστάσιος 

Γ Βραβείο : Σισμανίδης Φίλιππος- Βούζης Αλέξης

Έπαινοι : Άραπάκης Αλέξανδρος, Καρατζάνος Δημήτρης 

 

3η κατηγορία

Α Βραβείο : Κατσαρός Ιωάννης

Β Βρανείο : Λικάφι Άλντο

Γ Βραβείο : Δεληγιώργης Γιώργος 

Έπαινοι : Καρώκης Αλέξανδρος, Κλεώπας Παύλος, Τσάνας Γιώργος

 

Κιθαριστικά Σύνολα

Α Βραβείο : Guitar 4tune

Β Βραβείο : --

Γ Βραβείο : Ορχήστρα Κιθαριστών Παλαιού Φαλήρου και Ταλιούγλας Νικόλαος-Κουγιουμτζόγλου Νικόλαος

Έπαινοι : Σύνολο μικρών κιθαριστών Ανατολής

 

Ας ευχηθούμε σε κάθε έναν από τους μαθητές που διακρίθηκαν: "Αίεν Αριστεύειν” 


Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι «κερδισμένοι» δεν είναι μόνο όσοι κέρδισαν βραβεία στο πλαίσιο των διαγωνισμών κλασικής κιθάρας. Αυτοί βεβαίως είναι αξιέπαινοι και τους ευχόμαστε το βραβείο να μην αποτελέσει παράγοντα εφησυχασμού, αλλά κινητήριο δύναμη για διατήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη των υψηλών τους επιδόσεων στην κλασική κιθάρα και τη μουσική γενικότερα.

Κερδισμένοι  είναι όλοι οι μαθητές ανεξαιρέτως, καθότι παρακολούθησαν ένα ενδιαφέρον κιθαριστικό φεστιβάλ, που τους πρόσφερε ακούσματα και εμπειρίες πέραν από τους ορίζοντες της κλασικής κιθάρας. Επίσης, είχαν την ευκαιρία να συναναστραφούν συνομηλίκους  και να διαγωνισθούν μεταξύ τους, στο πλαίσιο  ευγενούς άμιλλας.

Κερδισμένοι είναι βεβαίως και όλοι οι δάσκαλοι που κατάφεραν (μέσα σε αντίξοες συνθήκες) να προετοιμάσουν μαθητές, ώστε να τους καταστήσουν ικανούς να φθάσουν στο επίπεδο να διαγωνιστούν. Είτε διακρίθηκαν οι μαθητές τους, είτε όχι, τους πρόσφεραν την εμπειρία του «ευ αγωνίζεσθαι», που εάν αξιοποιηθεί σωστά, μπορεί να οδηγήσει σε  διάκριση σε μια επόμενη ευκαιρία.

Kερδισμένοι είναι όλοι οι γονείς που σε συνθήκες οικονομικής δυσπραγίας, επενδύουν χρηματικά ποσά για μαθήματα κλασικής κιθάρας, διευρύνοντας την  πνευματική καλλιέργεια των παιδιών τους και διασφαλίζοντάς τους ένα υγιές πλαίσιο κοινωνικοποίησης.

Κερδισμένοι είναι όλοι οι νέοι, «εκκολαπτόμενοι»  σολίστ,  που μέσω του φεστιβάλ, τους προσφέρθηκε  ένα βήμα για να «ασκηθούν» στην έκθεση σε κοινό και να λάβουν κριτική από έμπειρους σολίστ και δασκάλους που τους παρακολούθησαν.

Κερδισμένοι  είναι οι ίδιοι οι καλλιτεχνικοί διευθυντές, που χαίρονται την επιτυχία αυτής της διοργάνωσης, την οποία κάθε χρόνο εμπλουτίζουν με νέες ιδέες,  προσφέροντας ένα πολύ αξιόλογο φεστιβάλ κιθάρας.

Κερδισμένοι, εν τέλει, είμαστε όλοι: ο καθένας έθεσε τους προσωπικούς του στόχους και απόλαυσε την εμπειρία του δικού του μουσικού ταξιδιού…


Τίνα Βαρουχάκη 
varouchaki.tar@gmail.com 
Μάρτιος  2016

Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου)



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center